Streefwaarden
Dit waren we van plan | Dit hebben we behaald |
| In het schooljaar 2016-2017 is het aantal voortijdig schoolverlaters met 19% gereduceerd ten opzichte van schooljaar 2014-2015. Bron: Jaarverslag RBL (Regionaal Bureau Leerplicht) Midden-Gelre 2016-2017 |
Prestaties
Dit waren we van plan | Dit hebben we gedaan |
| Om zo snel mogelijk (langdurig) zieke leerlingen op school te krijgen zijn er heldere afspraken gemaakt over de verschillende rollen met de betrokken partijen. Dit is vastlegd in het document 'Doorzettingsmacht organiseren’ als onderdeel van het Thuiszitterspact. Bij geoorloofd verzuim gaat het Thuiszitterspact in werking. Doel is dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder een passend aanbod. Bij ongeoorloofd verzuim is leerplicht aan zet. In het kader van wachtlijsten voor hulp of diagnosticerend onderzoek zijn afspraken met de GGD gemaakt wat betreft snellere inzet bij ziekmeldingen. (zie verder ook punten 2,3,4) |
| Door een betere koppeling met de BRP (Basisregistratie personen) komen deze kinderen sneller in beeld. Eén leerplichtambtenaar is verantwoordelijk voor deze groep. Het afgelopen schooljaar hebben gemeenten en onderwijs een Thuiszitterspact gesloten. |
| In 2017 is op verzoek van het Rhedens gezocht naar een oplossing om de wachttijden bij de jeugdartsen te verminderen. Gemeente, leerplicht en onderwijs zijn samen tot een oplossing gekomen door extra verzuimspreekuren in Velp en Dieren in te stellen. Vanaf februari 2018 kunnen alle Rhedense middelbare scholen kunnen hier gebruik van maken. |
| Vanuit Samenwerkingsverband Arnhem wordt er met het Thuiszitterspact gewerkt aan een sluitende aanpak voor schooluitval/ thuiszitters/voortijdige schoolverlaters. Binnen dit samenwerkingsverband is de zorgstructuur binnen de scholen zo opgezet dat er een basisondersteuning is en er bij complexere hulpvragen met arrangementen hulp ingezet kan worden, ook bij vsv'ers (voortijdige schoolverlaters). Het Schakelpunt voor de overgang van Onderwijs naar Werk is gestart. |