Streefwaarden

Dit waren we van plan

Dit hebben we behaald

  1. Deelname aan de activiteiten van de GelrePas stijgt met 25% in 2017 t.o.v. 2015.  In 2015 is het aantal GelrePas houders 2222 en het aantal GelrePas gebruikers vastgesteld op 1629.

De streefwaarde is ruim behaald. In 2017 is het aantal GelrePashouders met 18% gestegen naar  2627. Het totaalgebruik is met 87% gestegen naar 3038.

  1. Het gebruik van het Jeugdsportfonds stijgt van 24 goedgekeurde aanvragen in 2014 naar 50 goedgekeurde aanvragen in 2017.

Het JeugdSportfonds heeft in 2017 ingezet op het vergroten van de bekendheid onder alle maatschappelijke organisatie. Waaronder het uitbreiden van het aantal intermediairs. En de inzet van het sportbedrijf als lokaal aanspreekpunt heeft ook een bijdrage geleverd.  
Het gebruik van het Jeugdsportfonds is gestegen naar 101 goedgekeurde aanvragen in 2017.

  1. Het bereik van Stichting Leergeld stijgt t.o.v. 2014 (137 gezinnen, 231 kinderen) met 50% in 2017 (205 gezinnen, 346 kinderen). In 2015 waren er 181 gezinnen en 307 kinderen.

Stichting Leergeld heeft meer bekendheid gekregen onder de doelgroep en het maatschappelijk werkveld. Actieve deelname aan platforms, zoals: de Werkgroep Armoede en het Sociaal Cafe hebben hier een bijdrage aan geleverd. Door o.a. uitvoering te geven aan het initiatief kledingpakketten, zijn in 2017 ook meer kinderen bereikt.
In 2017 zijn 333 gezinnen en 655 kinderen bereikt.

Prestaties

Dit waren we van plan

Dit hebben we gedaan

0.1  Het jaarlijks monitoren van alle
       voorzieningen binnen het armoedebeleid.

Het minimabeleid is in 2017 geëvalueerd en vastgesteld. Deze evaluatie bestond uit een aantal onderdelen, zoals: het bereik van de doelgroep en een minima-effectrapportage (NIBUD).
Daarnaast heeft de Rekenkamercommissie een onderzoek gedaan naar het armoedebeleid.
Deze prestatie dient zowel deze doelstelling als doelstelling 3.

0.2  Het vergroten van de bekendheid van de
       verschillende voorzieningen door middel
       van het blijven inzetten op communicatie.

  • De informatiemappen over de minimaregelingen zijn geactualiseerd
  • Diverse malen voorlichting gegeven over de verschillende voorzieningen aan het werkveld (zowel informeel als formeel).
  • Samenwerkingspartners hebben actief deelgenomen aan bijeenkomsten, zoals het Sociaal Cafe.
  • Binnen het platform informele hulp is het afgelopen jaar in de samenwerking meer focus aangebracht. Deze focus ligt op 3 thema’s, waaronder het thema "Armoede".

0.3  Aanbod van voorzieningen steeds beter
      aan laten sluiten op de behoefte van de
       inwoner.

De minimaregelingen voor kinderen zijn in 2017 uitgebreid met de kledingpakketten. Deze behoefte is ingebracht door het werkveld, actief in de directe leefomgeving van het kind.

1.1  De GelrePas meer inzetten als toegangspas
       voor voorzieningen binnen het sociale
       domein.

De GelrePas wordt bij steeds meer aanvragen voor andere voorzieningen binnen het domein sociaal als toegangspas gebruikt. Hierdoor wordt het voor de inwoner laagdrempeliger om gebruik te maken van voorzieningen.

1.2  Het uitbreiden van het aanbod van de
       GelrePas.

Wij stellen het aanbod van de Gelrepas continue bij op verzoek van de inwoner en op basis van signalen van het maatschappelijk werkveld. Via verschillende kanalen brengen wij de Gelrepas onder de aandacht. Daarbij helpen wij o.a. sportverenigingen om zich aan te sluiten bij de Gelrepas. Concreet voorbeeld: In 2017 hebben we de Gelrepas extra gepromoot in het boekje Sjors Sportief & Sjors Creatief, de website en individuele begeleiding van Uniek Sporten en informatie voor statushouders over zwemlessen.

Gezien de stijging in het totaalgebruik van de GelrePas kan aangenomen worden dat het aanbod steeds meer aansluit op de behoefte.