Streefwaarden

Dit waren we van plan

Dit hebben we behaald

  1. In 2017 stijgt de uitstroom met 10% t.o.v. van de uitstroom in 2015.

Deze streefwaarde is niet gehaald. De uitstroom in 2017 t.o.v. de uitstroom van 2015 is zelfs met 20% gedaald. Dit wordt verklaard door de verhoogde instroom van statushouders in 2016 en 2017 en het feit dat de toegang tot de Wajong grotendeels is afgesloten waardoor mensen die voorheen voor een Wajong in aanmerking kwamen nu zijn aangewezen op een bijstandsuitkering. Zij hebben veel intensievere begeleiding nodig om te kunnen uitstromen. De effecten van deze intensieve begeleiding verwachten wij in de loop van 2018.

  1. We streven er naar het totaal aantal klanten gemiddeld over 2017 niet verder te laten oplopen dan 1.100 (conform verwachting Update MJBP re-integratie). Dit is een verwachte stijging van 5,77% t.o.v. 2016 voornamelijk door instroom van statushouders en ex-WW-ers.

Deze streefwaarde is gehaald. Per 31-12-2017 zijn er 1030 uitkeringen die door de gemeente Rheden worden verstrekt (exclusief 21 norm elders verzorgenden). Dit ligt lager dan de verwachting van Update MJBP re-integratie. In plaats van een verwachte stijging t.o.v. 2016, is het bestand met ongeveer 1% gedaald.
De verklaring hiervoor is dat, ondanks een niet gerealiseerde verhoging van de uitstroom (streefwaarde 1), de economie is aangetrokken waardoor minder mensen uit de WW instromen en mensen in de bijstand met een relatief korte afstand tot de arbeidsmarkt sneller werk vinden.

Prestaties

Dit waren we van plan

Dit hebben we gedaan

    1. Alle inwoners die zich melden, worden via collectieve voorlichtingsbijeenkomsten ‘aan de poort’ geïnformeerd over de eigen verantwoordelijkheid zich actief in te zetten in het verwerven van een reguliere, betaalde baan.

Deze prestatie is gehaald. In 2017 is er in samenwerking met een extern communicatiebureau een nieuwe opmaak van collectieve voorlichtingsbijeenkomsten gemaakt, zijn er nieuwe informatiemappen gekomen en consulenten getraind in het geven van de nieuwe voorlichtingsbijeenkomsten.

    1. Klant en consulent maken altijd een gezamenlijk trajectplan inclusief de daarbij behorende instrumenten. De trajectplannen worden doorlopend gemonitord.

Deze prestatie is gehaald. De consulent werk maakt altijd samen met de klant een trajectplan met daarin opgenomen welke ondersteuning hij/zij vanuit de gemeente nodig heeft om zo snel mogelijk weer richting betaald werk begeleid te worden. De trajectplannen vormen de basis om de afspraken en voortgang te monitoren.

    1. Door middel van een digitaal matchingsysteem Szeebra worden inwoners gefaciliteerd in hun zoek- en sollicitatieactiviteiten.

Deze prestatie is gehaald. Wanneer een inwoner zich meldt voor een bijstandsuitkering, vullen wij het matching instrument Szeebra standaard in. Consulenten krijgen op deze manier inzicht in de mogelijkheden van klanten en kunnen daar de juiste trajecten en begeleiding op af stemmen.

    1. Middels Szeebra wordt het klantenbestand jaarlijks bijgehouden en geactualiseerd, zodat alle klanten 100% in beeld zijn.

Deze prestatie is nog niet geheel gehaald. Daarvoor zijn een paar redenen aan te voeren:

  • 148 statushouders hebben vanwege taalniveau SZeebra niet ingevuld. Specifiek voor deze groep wordt onderzocht hoe SZeebra toegankelijker gemaakt kan worden.
  • 143 klanten moeten nog ingevoerd worden. Dit heeft te maken met het gegeven dat deze klanten of in een zorgtraject deelnemen, of een taal of verstandelijke beperking hebben of de klant heeft een loonkostensubsidie (en is daarmee een niet uitkeringsgerechtigde).

In de loop van 2018 worden deze klanten alsnog opgenomen in SZeebra.