Voor het bereiken van de doelstellingen van het programma, in het bijzonder de beoogde maatschappelijke effecten, heeft de gemeente Rheden, voor 2018, zich met een aantal partijen verbonden waarin zij een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Het gaat hier om de volgende organisaties:
- Werkvoorziening Midden Gelderland
- Gemeenschappelijke Regeling Onderwijs
- Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen
- WeHelpen Coöperatie
- Modulair Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein regio Centraal Gelderland
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (deze komt ook voor in paragraaf 3 Bestuur en Veiligheid)
In de paragraaf Verbonden Partijen geven we nader inzicht in de beleidsmatige en financiële betrokkenheid en risico's voor de gemeente in relatie tot deze organisaties.
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven). Arnhem
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven). Arnhem
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Werkvoorziening Midden-Gelderland (WMG) is een Gemeenschappelijke Regeling voor 11 gemeenten, waaronder Rheden, die uitvoering geeft aan de Wet sociale werkvoorziening. De missie betreft het ondersteunen van mensen met een SW-indicatie om door middel van een sluitende aanpak, een zo regulier mogelijke arbeidsplaats te verwerven.
Zeggenschap
De portefeuillehouder is lid van het Algemeen Bestuur. Het aantal stemmen wordt bepaald naar aantal inwoners van de gemeente. De mate van zeggenschap is regulier.
In het Dagelijkse Bestuur zit één lid namens Rheden en Rozendaal.Programmadoelstelling
Focuspunt Samen Onderweg, Doel H: Passend Werk en (arbeidsmatige) dagbesteding zijn beschikbaar.
De beleidsvoornemens
Op 27 juni 2017 heeft de gemeenteraad besloten om de uitvoering van de Wsw met ingang van 1 januari 2018 te beleggen bij Scalabor BV (voorheen Werkbedrijf Arnhem i.o.). Op 22 december 2017 heeft het Algemeen Bestuur van de GR WMG unaniem ingestemd met de overdracht van bedrijfsactiviteiten aan Scalabor BV. Om die reden wordt Presikhaaf Bedrijven geliquideerd.
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
851
21.995
851
8.855
0
2017
2.800
16.700
0
7.623
0
2018
3.500
15.300
0
7.198
0
2019
G.N.B.*
G.N.B.*
0
6.943
0
G.N.B.* = Gegevens niet beschikbaar
Risico’s
Omdat Presikhaaf Bedrijven wordt geliquideerd worden er frictiekosten verwacht. Hier is in de paragraaf weerstandsvermogen rekening mee gehouden. Het risico bestaat dat de frictiekosten hoger uitvallen dan verwacht.
Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen
Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen, formeel de Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen.ODRAN, is een Gemeenschappelijke Regeling van 19 gemeenten voor de uitvoering van het gemeentelijk doelgroepenvervoer. Doel van de samenwerking is ontwikkeling en instandhouding van een hoogwaardig systeem van doelgroepenvervoer. Dat is vervoer voor inwoners die daar op grond van Wmo, Jeugdwet of Onderwijswetgeving aanspraak op maken
Met de provincie Gelderland is een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de uitvoering van het aanvullend openbaar vervoer, maar de provincie is geen partner in de gemeenschappelijke regeling.Zeggenschap
Namens de gemeente Rheden is één wethouder lid van het Bestuur. Alle gemeenten hebben één stem. Bij stemming wordt besloten op basis van gewone meerderheid. Er is voorzien in een stemming volgens een procedure, waarbij het aantal stemmen wordt bepaald naar inwoneraantal. Een gemeente kan hiervoor een schriftelijk verzoek indienen voorafgaande aan de vergadering
Programmadoelstelling
Programma 1 Sociaal Domein, onderdeel 1.2 Maatschappelijke Ondersteuning 1.2: Het ondersteunen van de zelfredzaamheid en de participatie zoveel mogelijk in de eigen omgeving.
Ontwikkeling in 2017
Elke gemeente bepaalt afzonderlijk wanneer en in welke omvang vervoer wordt overgedragen aan de Regionale Vervoersorganisatie (Avan). In september 2016 is gestart met het sociaal vervoer Wmo (regiotaxi). Alle gemeenten nemen vanaf het begin hieraan deel. In de tweede helft van 2017 heeft Rheden de uitvoering van het leerlingenvervoer, het dagopvang- jeugdwetvervoer overgedragen aan Avan.
Het sociaal vervoer Wmo (regiotaxi) bevindt zich nu op een hoger kwaliteitsniveau dan in de vorige contractperiode onder de Stadsregio. Het leerlingenvervoer is, na de overgang van het vervoer aan het begin van dit schooljaar, weer op het te verwachten niveau van stiptheid en kwaliteit. Het dagopvang- en Jeugdwetvervoer is nog niet op het verwachte kwaliteitsniveau. Gemeenten, Avan en zorgaanbieders werken samen om ook het vervoer voor deze kwetsbare inwoners op het gewenste niveau te brengen en te houden.Financiële informatie 2017
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
-19
6.490
60
227
0
2017
90
5.399
110
881
0
2018
90
5.399
0
881
0
2019
90
5.399
0
881
0
Het aandeel van de gemeente Rheden bedraagt 8,2% van het totaal aan gemeentelijke bijdragen. De totale uitgaven 2017 BVODRAN € 16.306.429. Totaal van gemeentelijke bijdragen € 10.531.681. Bijdrage van de gemeente Rheden € 881.122. Het verschil zijn de inkomsten uit reizigersbijdragen en bijdrage van de provincie Gelderland.
Risico’s
Elke gemeente bepaalt afzonderlijk en zelfstandig wanneer en in welke omvang het vervoer wordt overgedragen aan de BVO (Avan). Dit maakt dat de prognoses van de vervoersomvang en de hierop gebaseerde meerjarenbegroting kwetsbaar.
WeHelpen Coöperatie UA
WeHelpen Coöperatie UA
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Het implementeren van een gemeenschappelijke online marktplaats voor informele en gratis wederzijdse hulp is één van de instrumenten die ons ter beschikking staan om ons beleidsdoel, zoals in de programmadoelstelling verwoord, te verwezenlijken. Het lidmaatschap van deze private rechtspersoon is daartoe op dit moment de meest passende maatregel vanwege het feit dat onze lokale organisaties en inwoners zich hiervoor hebben uitgesproken. Het besluit om deel te nemen in de WeHelpen Coöperatie UA, is mede ingegeven door gevolg te geven aan onze gemeentelijke visie, het werken en handelen vanuit het perspectief van onze inwoners.
Zeggenschap
Door het lidmaatschap heeft de gemeente Rheden een stem in de Algemene Ledenvergadering (ALV). Het lidmaatschap is losgekoppeld van het zitting nemen in het bestuur. Daarmee wordt onnodige belangenverstrengeling vermeden.
Programmadoelstelling
Programma 1 Sociaal Domein, subprogramma 1.2 Maatschappelijke ondersteuning, subdoelstelling 1.1 “Het bevorderen van sociale samenhang, mantelzorg en vrijwilligerswerk”.
De beleidsvoornemens
Wij willen bereiken dat onze thuiswonende burgers, ook als het lichamelijk en/of psychosociaal wat minder goed gaat, volwaardig kunnen blijven deelnemen aan de samenleving. Zo maken wij het mogelijk dat er steeds meer samenredzaamheid ervaren wordt in onze wijken en buurten.Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
230
575
129
14
0
2017
94
357
-136
14
0
2018
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
14
0
2019
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
14
0
Risico’s
Als lid van de WeHelpen Coöperatie UA dienen we twee maal per jaar aan de ALV deel te nemen. Verder is iedere verplichting van leden of oud-leden van de coöperatie om in een tekort bij te dragen uitgesloten. We hebben ons verplicht tot een initieel lidmaatschap van tweeëneenhalf jaar, daarna kunnen we de overeenkomst jaarlijks ontbinden.
Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland
Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
In 2017 is een flexibele regionale samenwerkingsconstructie voor het sociaal domein opgezet in de vorm van een Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland (MGR SDCG), die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
De eerste en tot nu toe de enige samenwerkingsmodule betrof de inkoop van zorg en ondersteuning. Vanaf 2018 wordt de MGR SDCG uitgebreid met de samenwerkingsmodules Onderwijszaken en Werkgeversservicepunt.
Het openbaar lichaam Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR) behartigt binnen de samenwerkingsmodule Onderwijszaken de belangen van de aan de samenwerkingsmodule deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de leerplichtwet en de wettelijke taken van de RMC-functie (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt).De samenwerkingsmodule Werkgeversservicepunt bevat de volgende taken:
- Het plaatsen bij werkgevers van werkzoekenden die behoren tot de volgende doelgroepen:
- Kwetsbare werkzoekenden (Participatiewet, Wet banenafspraak)
- WW-intensieve dienstverlening (50+ers, jongeren (actieplan jeugdwerkloosheid) en de WW-ers die vallen onder de wet Passend Werkaanbod (PAWA)).
- Opbouwen en onderhouden van kennis over onder a genoemde werkzoekenden en de eisen die door werkgevers aan deze werkzoekenden worden gesteld.
- Onderzoeken van de vraag van de werkgever en –waar mogelijk- ombuigen van die vraag ten behoeve van de doelgroepen.
er is een apart contract aangegaan onder de DVO WSP voor de functiecreatie. dit is erop gericht om werkgevers te ondersteunen bij hun personeelsvoorziening met kandidaten afkomstig uit het landelijk doelgroepregister.
Zeggenschap
De hoofdstructuur van de MGR bestaat uit een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Alle deelnemende gemeenten vaardigen 1 vertegenwoordiger namens het college af in het AB dat daarmee uit 12 leden bestaat.
Bij de bepaling van de zeggenschap wordt vooralsnog uitgegaan van een stemverhouding waarin inwonertallen, op basis van een vastgestelde staffel, een rol spelen. Uitgaande van in totaal 22 stemmen heeft de gemeente Rheden hier 2 stemmen.
Programmadoelstelling
Programma 1 Sociaal Domein
Beleidsvoornemens
Met deze samenwerking beogen we een flexibele regionale samenwerkingsconstructie voor het sociaal domein, die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2017
0
0
0
104
0
2018
0
1.586
0
109
0
Risico’s
De MGR als openbaar lichaam is een samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid. Gemeenten dragen (uitvoerende) verantwoordelijkheden over aan de MGR en hebben daarmee minder lokale autonomie. Het betreft hier uitvoeringstaken, waarbij de beleidsverantwoordelijkheid blijft liggen bij de gemeente (raad en college).
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM), Arnhem
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM), Arnhem
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De uitvoering op basis van de wet veiligheidsregio’s en de gemeenschappelijke regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden. De wet gemeenschappelijke regelingen is per 1 januari 2015 in werking getreden. Naar aanleiding van de invoering van deze wet is de gemeenschappelijke regeling aangepast.
Vanaf 1 januari 2014 is er één brandweerorganisatie in Gelderland-Midden. Deze is ontstaan uit de huidige brandweerkorpsen en de sector brandweer van de VGGM. Aan de VGGM is ook de uitvoering opgedragen van de gemeentelijke taak op basis van de Wet ambulancevoorziening en de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen als bedoeld in de Wet op de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. Daarnaast is aan de VGGM de uitvoering opgedragen van de gemeentelijke taken op basis van de Wet publieke gezondheidszorg.
Zeggenschap gemeente
Burgemeester Van Eert maakt deel uit van het Dagelijks Bestuur van de VGGM. De burgemeester en een wethouder nemen deel aan het Algemeen Bestuur VGGM.
Programmadoelstelling
Programma 3 Bestuur en Veiligheid; het deel van de programmadoelstelling, dat gericht is op een veilige leefomgeving en Programma 1 Sociaal Domein, subdoelstelling Opvoeden en Opgroeien.
De beleidsvoornemens
Gelet op de wijze waarop Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden het openbaar belang behartigt, is er voor de gemeente geen reden om het beleid te wijzigen.
Middels het vaststellen van de VGGM begroting 2017 is de inwonersbijdrage toegenomen (ten opzichte van 2016) met 0,20 euro als gevolg van loon- en prijscompensatie.
Ontwikkelingen
Stichting Veilig Thuis Gelderland Midden (VTGM) is sinds april 2017 als zelfstandige stichting ondergebracht bij de VGGM. De jaarrekening en begroting van VTGM staan dan ook los van de begroting en jaarrekening van de VGGM, maar leggen wel in dezelfde P&C cyclus verantwoording af. In 2017 speelde de discussie over de verdeelsleutel voor de begroting van Veilig Thuis. Een paar gemeenten wilden van financiering op inwonersaantal naar PxQ. In de regio is de voorkeur uitgesproken voor financiering op inwonersaantal en in 2019 wordt dit geëvalueerd. Het officiële besluit is nog niet genomen door het AB van de VGGM.
Verder is het werkveld van VGGM dusdanig veelomvattend dat voor een specificatie van de ontwikkelingen op diverse beleidsvelden wordt verwezen naar de begroting van VGGM.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
5.451
50.914
3.549
3.067
0
2017
8.239
45.275
2.828
3.115
0
2018
8.239
45.275
0
3.584
0
2019
8.239
45.275
0
3.667
0
Exploitatiebijdrage 2018: voor de GGD en GHOR 1 taken € 13,32 per inwoner
Risico’s
Het financiële risico bestaat daaruit, dat eventuele negatieve financiële resultaten kunnen leiden tot een hogere bijdrage indien niet voldoende bezuinigingen kunnen worden gerealiseerd.