Streefwaarden

Dit waren we van plan

Dit hebben we behaald

  1. De stijging van het aantal jongeren van 0-19 jaar met overgewicht is in 2017 omgezet in minimaal een stabilisering van het aantal jongeren met overgewicht t.o.v. 2014.
    - 5/6 jarigen 11,3% (2014);
    - 10/11 jarigen 13,9% (2014);
    - 13/14 jarigen 21,7% (2014);
    Referentie: Digitaal Dossier GGD Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden 2014;
    (Zie ook: programma 1.4 (sport)

Ten opzichte van 2014 is het percentage in 2017 bij de 5/6 en 13/14 jarigen lager en bij de 10/11 jarigen hoger.

De ontwikkeling van het aantal jongeren met (ernstig) overgewicht ziet er als volgt uit:

2014

2015

2016

2017

5/6 jr

11,3%

11,7%

10%

7,5%

10/11 jr

13,9%

17,4%

16,4%

14,6%

13/14 jr

21,7%

19%

16,6%

20,8%

Het percentage 5/6 en 10/11 jarigen met overgewicht is in 2015 gestegen en vervolgens gestaagd blijvend gedaald. Echter voor de 10/11 jarigen (nog) niet tot het niveau van 2014.
Daarentegen is het percentage 13/14 jarigen met overgewicht vanaf 2014 gestaagd gedaald en is in 2017 opvallend gestegen.

Deze streefwaarde dient meerdere doelstellingen, naast 1.1 dient hij ook 1.4.

Bron: Digitaal Dossier GGD-VGGM 2017

  1. In 2017 is het percentage jeugdigen (4-19 jaar) met een (licht) verhoogd risico op psychosociale problematiek afgenomen:
    - voor 5/6 jarigen van 17% in 2014 naar 15% in 2017;
    - voor 10/11 jarigen van 15% in 2014 naar 13% in 2017;
    - voor 13/14 jarigen van 22% in 2014 naar 20% in 2017;
    Referentie: Digitaal Dossier GGD Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden 2014

Bij 5/6 jarigen en 10/11 jarigen is sprake van een stijging; bij 13/14 jarigen is sprake van een daling.
Het percentage jeugdigen (4-19 jaar) met een (licht) verhoogd risico op psychosociale problematiek in 2017:
- 5/6 jarigen: 19%
- 10/11 jarigen: 17%
- 13/14 jarigen: 18%

Referentie: Digitaal Dossier GGD

Op dit moment van rapporteren (februari 2018) beschikken wij nog niet over een onderbouwing van de cijfers: de inhoudelijke rapportage wordt in het voorjaar van 2018 opgeleverd.

  1. In 2017 is het percentage jongeren (12 tot en met 18 jaar) dat in de afgelopen vier weken vijf of meer drankjes met alcohol bij één gelegenheid heeft gedronken (‘binge drinking’) met 5% gedaald ten opzichte van 2016

Referentie: Integrale Jeugdrapportage 2016

Op het VMBO is het percentage met 1% gedaald; voor Mavo/Havo/Vwo is sprake van een stijging van 5%
Referentie: Integrale Jeugdrapportage 2017

  1. In 2017 is het aantal jongeren (12 tot en met 18 jaar) dat hun gezondheid als goed of heel goed beoordeelt toegenomen met 5% ten opzichte van  2016

Referentie: Integrale Jeugdrapportage 2016

Percentages zijn in 2017 nagenoeg hetzelfde; in het VMBO is sprake van een stijging van 1%, in Mavo/Havo/Vwo is sprake van een daling van 1%

Referentie: Integrale Jeugdrapportage 2017

Prestaties

Dit waren we van plan

Dit hebben we gedaan

  1. Optimaal benutten van de eigen kracht van jeugdigen en ouders door afstemming van de zorg en dienstverlening van de jeugdgezondheidszorg op het gemeentelijk lokaal beleid.

De aansluiting van de jeugdgezondheidszorg bij het lokale sociale domein krijgt steeds meer vorm door onder andere de flexibilisering van de contactmomenten (aantal, vorm en locatie) en de invoering van integrale teams 0-18 jaar. De signaleringsfunctie blijft in deze heel belangrijk en er is altijd sprake van een nauwe samenwerking met  de lokale zorgstructuur en het onderwijs.

  1. Inzetten van een JOGG-regisseur en uitrol van het programma Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) in de gemeente in periode 2015-2017 (zie ook programma 1.4 Sport).

In de jaren 2015-2017 is JOGG uitgerold in met name de kern Dieren. De aanpak is inmiddels gecontinueerd voor de jaren 2018 t/m 2020.

  1. Bij het maken van afspraken over de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg is aandacht voor het onderdeel psychosociale en emotionele ontwikkeling. De Jeugdgezondheidszorg neemt deel aan een project van Karakter GGZ, gericht op de begeleiding van ziekgemelde leerlingen met een (vermoeden van) psychosociale problematiek. De jeugdarts is ook een verbindende schakel in het project Specialistische Ondersteuning Huisartsen jeugd GGZ (zie subdoelstelling 1.2).
    Naar aanleiding van een analyse in 2016 van alcohol- en drugsproblematiek wordt in 2017 een startnotitie en beleidsnotitie (alcohol) en drugsbeleid ter vaststelling aangeboden.

Uit de kindermonitor blijkt dat kinderen die opgroeien in armoede, kinderen met een ziekte of handicap en vluchtelingenkinderen, verhoogde scores hebben op psychosociale problematiek. Deze signalen nemen we mee in de ontwikkeling van beleid op verschillende onderdelen.
De nota Integraal Alcohol en Drugsbeleid 2017-2020 is in de tweede helft van 2017 vastgesteld.