Financiële analyse jaarstukken 2017 - actuele begroting 2017

Ten opzichte van de actuele begroting 2017 is het financieel effect van de mutaties in de jaarstukken 2017 per saldo: € 837.000 (nadeel). De belangrijkste mutaties kunnen als volgt worden toegelicht.

Programma

1. Sociaal domein

Productnummer

Onderwerp

Bedrag in € 1.000

Inc. / Struct.

258

Leerlingenvervoer

-33

S

De overschrijding is te verklaren uit de overstap naar de vervoersorganisatie AVAN vanaf september. De gemiddelde kosten per maand zijn bij AVAN hoger. Een deel van de hogere kosten kon nog worden opgevangen binnen het budget.

261

Integraal jeugd en onderwijsbeleid - Algemeen

39

I

Er is een incidenteel overschot als gevolg van een aantal oorzaken:
- de eindafrekening voor Jimmy's (Jongerenwerk) is € 15 k lager uitgevallen dan verwacht.
- de verstrekte meerjarige subsidie voor Radar was lager dan de jaren daarvoor.
- er zijn minder subsidieaanvragen ontvangen.

281 t/m 286

Sport

150

I

De onderschrijding van het budget is in grote lijnen te verklaren uit drie posten. Ten eerste zijn de inkomsten uit zwemlessen/entreegelden hoger dan begroot (€ 21 k). Dit heeft deels te maken met een aantal nieuwe activiteiten en het optimaliseren van de groepsgrootte bij de zwemlessen. Het is nog te vroeg om te spreken van een structureel effect omdat moet worden bekeken of de resultaten van afgelopen jaar kunnen worden bestendigd. Daarnaast is er een voordeel op de energiekosten (€ 43 k), zowel bij electriciteit als bij gas. De teruggang in elektragebruik heeft te maken met energiebesparende maatregelen (o.a. zonnepanelen). Het gasverbruik wijkt niet heel sterk af van voorgaande jaren. Het grootste deel van dit voordeel zit in een teruggave over 2016. Tot slot zijn de afschrijvingslasten lager (€ 43 k). Dit heeft te maken met investeringen die later zijn uitgevoerd dan geraamd waardoor de afschrijvingslasten al staan vermeld in de begroting maar de investering is niet meer geactiveerd in 2017. Dit betreft specifiek de verplaatsing van de hockey in Dieren. Deze was voorzien in 2016 en de bijbehorende afschrijving is al geraamd. Uitvoering is een jaar opgeschoven en medio 2017 uitgevoerd.

321 en 331

Bijstand en inkomstenvoorziening - BUIG

-220

I

Het resultaat bestaat uit een voordeel van € 95 k op het BUIG-budget en een nadeel van € 315 k op de BUIG-bezuinigingstaakstelling. Het voordeel is grotendeels te verklaren uit een hogere Rijksbijdrage (€ 79 k). De bezuinigingstaakstelling is daarmee voor 2/3 niet gerealiseerd. Het aantal uitkeringen is beperkt tot 1030 uitkeringen per 31 december 2017 (de stijgende trend is omgezet in stabilisering).

321 en 331

Bijstand en inkomstenvoorziening - Overigen

35

I

Het resultaat bestaat grotendeels uit een voordeel op het budget voor bijstand aan zelfstandigen.

323

Bijzondere bijstand

-110

S

In 2017 is een stijging te zien in de volgende bijzondere bijstand kosten: meer aanvullende bijzondere bijstand verstrekt aan jongeren onder de 21 jaar; de bewindvoeringskosten (autonome ontwikkeling) en de individuele inkomenstoeslag (autonome ontwikkeling).

326

Presikhaaf

-56

I

De afrekening van de frictiekosten aangaande de overdracht van bedrijfsactiviteiten van Presikhaaf Bedrijven aan Scalabor BV in 2017 is naar verwachting € 1.224 k. Om de frictiekosten te dekken is € 1.200 k uit de risicoreserve ontrokken, waardoor er een resultaat ontstaat van € 24 k. Een en ander is is conform hetgeen in het Raadsvoorstel "Zienswijze overdracht Presikhaaf aan Scalabor"van november 2017. Daarnaast is er een naverrekening Wsw 2014 (€ 30 k) verwerkt in het saldo.

326

Beschut Werk

28

I

Eind 2017 is de eerste indicatie voor beschut werk afgegeven. In 2017 zijn hiervoor nog geen kosten gemaakt.

327

Reïntegratie

172

I

Er is een onderbesteding als gevolg van:
- de kosten zijn lager door minder interne cursussen (€ 60 k);
- een latere start van individuele reïntegratiebudgetten (€ 68 k);
- loonwaardemeting pakt positiever uit dan begroot (€ 29 k)

327

Inburgering

-35

I

De overschrijding is te verklaren uit de kosten voor het Begeleid Zelfstandig Wonen van drie jongvolwassen vluchtelingen in het najaar 2017 (€ 45 k). Vanaf oktober 2017 is het COA gestopt met het apart uit betalen van de RMBA vergoedingen, als gevolg van de inwerkingtreding van de gewijzigde Wet inburgering per 1 oktober 2017. Vanaf 1 oktober 2017 verloopt de uitbetaling van de bijdrage voor maatschappelijke begeleiding (RMBA) via een decentralisatie-uitkering van het gemeentefonds die bij programma 7 Algemene dekkingsmiddelen wordt verantwoord.

337

Schuldhulpverlening

37

I

Er is een onderbesteding omdat enkele nieuwe voorzieningen zoals formulierenhulp, workshops met Werk en Inkomen, financiële jongerencoach, preventiemedewerker schulddienstverlening later zijn gerealiseerd dan gepland.

338

Beleid Sociaal Domein - Gelrepas

-46

S

De bekendheid van de GelrePas is toegenomen. Het aanbod uit de Gelrepas sluit steeds beter aan op de behoefte van de inwoner. Dit gezien de stijging in het totaalgebruik van de GelrePas en de daarbij behorende programmakosten.

344

Beleid Sociaal Domein - Minderhedenbeleid

-37

I

De overschrijding is te verklaren uit de inzet Jeugd GGZ en tolken voor statushouders. Voor 2017 was er geen bedrag in de Begroting opgenomen.

345

Voorzieningen Wmo - Rolstoelvoorzieningen en vervoervoorzieningen

-36

S

Er zijn meer rolstoel-/vervoersvoorzieningen nieuw (i.p.v. herverstrekking) verstrekt dan in 2016, incl. een stijging van het aantal complexe rolstoelen. Met het verhogen van prijzen in 2018 zal dit een structurele overschrijding zijn.

345

Voorzieningen Wmo - Woonvoorzieningen

104

I

Er zijn minder woningaanpassingen uitgevoerd dan in 2016. Het aantal woningaanpassingen valt moeilijk te voorspellen.

345

Voorzieningen Wmo - Collectief vervoer

-72

I

De overschrijding op het Wmo-vervoer is terug te voeren op de afrekening 2016 van de vervoersorganisatie AVAN ter hoogte van € 106 k, op basis van de concept-jaarstukken 2016 AVAN die in het vierde kwartaal beschikbaar zijn gekomen.

350

Wmo - ZIN Begeleiding en Pgb

-644

I / S

Voor de Begeleiding (zorg in natura (ZIN) & instellingenvervoer) hebben we € 7,1 mln aan verplichtingen (volgens de afgegeven beschikkingen) staan (BeRap: € 6,4 mln) voor zorg in 2017. Bij een door de gemeente ingeschatte verzilveringsgraad van 65%, net zoals in 2016, komen we op een verwachte besteding van € 4,6 mln. Dit betekent een tekort van € 406 k. Dit is voor een deel te wijten aan de toename van complexe en duurdere indiceringen voor inwoners. Voor een ander deel is het veroorzaakt door de voortdurende dubbele indiceringen DO en Begeleiding en het onvoldoende samenstelling van een afgewogen Arrangement. We nemen nu € 400 k mee als structureel nadeel. Het bedrag van € 400 k is gebaseerd op een voorlopige financiële en beleidsmatige analyse, waaronder het project Regie op de Toegang dat ter besluitvorming voorligt. Voor de Pgb is er volgens een door de Sociale Verzekeringsbank ingeschatte verzekering en rekeninghoudend met de afwikkeling van 2016 een tekort van € 238 k. Vooruitkijkend naar 2018 zien we een licht stijgende trend m.b.t. de inzet Pgb maar nog geen structurele uitputting van hiervoor begrote bedrag.

350

Wmo - Dagelijkse Ondersteuning

197

I

Voor de Dagelijkse Ondersteuning hebben we € 1,3 mln aan verplichtingen staan voor zorg in 2017. Bij een door de gemeente ingeschatte verzilveringsgraad van 84%, net zoals in 2016, komen we op een besteding van € 1,1 mln (2016 : € 1,3 mln). Dit betekent een overschot van € 197 k. Dit is voor een deel te wijten aan de verschuiving van DO naar Begeleiding. Dit voordeel is incidenteel in afwachting van een verdere analyse.

350

Wmo - Activerend werk / Module 8

51

I

Op het deelproduct voor de bekostiging van de Module 8 klanten houden we € 51 k over. Dit is grotendeels te verklaren vanwege de vrijval van € 40 k van het uit 2016 meegenomen incidentele budget.

350

Wmo - Overige uitgaven

152

I

Op het budget voor Doorontwikkeling informatievoorziening Sociaal Domein resteert € 77 k. De oorzaak hiervan is een uitgebreid testtraject waardoor in 2017 onder andere geen licentiekosten zijn gemaakt. Het budget SVB ter hoogte van € 75 k is niet besteed omdat SVB geen uitvoeringskosten in rekening heeft gebracht.

350 en 351

Wmo en Jeugd - Innovatiemiddelen

56

I

De onderschrijding komt door de ontvangen subsidie van de Provincie voor het pilot SOH-jGGZ (€ 70 k).

350 en 351

Wmo en Jeugd - Decentrale Huisvesting

153

I

In verband met de vertraging van de verhuizing van de Sociale Gebiedssteams zijn er in 2017 geen kosten gemaakt. In april 2018 is de eerste verhuizing van een SGT voorzien.

351

Jeugd - ZIN en Pgb

-710

I / S

Voor de Jeugd (zorg in natura (ZIN) & instellingenvervoer, pgb) hebben we € 10,2 mln aan verplichtingen (volgens de afgegeven beschikkingen) staan (BeRap : € 9,3 mln) voor zorg in 2017. Voor de zorg in nature schatten we een verzilveringsgraad in van 91%, net zoals in 2016, en komen we op een verwachte besteding van € 9,0 mln. Voor de Pgb is de verzilvering door de Sociale Verzekerings Bank ingeschat en rekeninghoudend met de afwikkeling van 2016 zijn de kosten € 0,1 mln. De totale afwijking is <10% van de begroting. De verwachte overschot van € 0,7 mln bij de BeRap bleek te optimistisch. Het bij de BeRap ingeboekte structurele voordeel van € 100 k wordt daarmee ook teruggedraaid. Het bedrag van € 100 k is gebaseerd op een voorlopige financiële analyse.

374

Beleid Jeugd en Volksgezondheid - Jeugdgezondheidszorg uniformdeel

27

I

Het resultaat wordt verklaard uit een positief resultaat JGZ 2015 (€ 7k) en een bijstelling van de kosten VGGM (€ 16 k)

375

Beleid Jeugd en Volksgezondheid - Preventief Jeugd

84

I

Er zijn er een aantal initiatieven opgestart die pas in 2018 worden geëffectueerd en daardoor in 2017 tot lagere kosten leidt. Het gaat om onder andere individuele preventie Iriszorg (€ 20 k), voorlichting alcohol/drugs conform plan van aanpak (€ 10 k), extra spreekuren ziekteverzuim jeugdgezondheidszorg (€ 15 k), jongerennetwerk (€ 5 k).

Diversen

Salariskosten

-130

I

Deze worden op concernniveau toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering. Tegenover de overschrijding van € 130.000 staat een stelpost, opgenomen onder programma 5, ter hoogte van € 209.000. Per saldo komt het resultaat op personeelskosten daarmee uit op een voordeel van € 79.000

Diversen

Overigen

7

I / S

Saldo van aanpassingen < € 25.000, waaronder verschuivingen tussen programma's

Totaal

-837