Dienstverlening

Onze gemeente scoort goed op het gebied van dienstverlening. In 2017 deden we onderzoek naar nieuwe vormen van meten van klanttevredenheid. We kregen integraal inzicht in de communicatiekanalen balie, telefoon, website (zowel formulieren als webpagina’s), e-mail en post.

Samen meer service

In 2017 werkten we nadrukkelijk verder aan het verbeteren van onze dienstverlening aan inwoners, organisaties en bedrijven. We groeiden in onze rol als deskundige, betrouwbare, flexibele en slagvaardige gemeentelijke organisatie. Het programma Samen meer Service is hier een goed voorbeeld van. Met projecten als Klant in Beeld, Klare Taal en Gastheerschap zorgen we voor meer toegankelijke, integrale, digitale, makkelijke, efficiënte en klantgerichte dienstverlening aan individuele inwoners en bedrijven.

Digitaal

We gebruiken activiteiten van de VNG en KING in het kader van de Digitale Agenda 2020 als dit nodig is. De wetgever neemt de plannen rond Digitaal 2017 en generieke digitale infrastructuur (GDI) op in de Wet generieke digitale infrastructuur. Deze wet richt zich meer op de veilige toegang en identificatie. We geven invulling aan de landelijke visie op de digitale samenleving in 2025 en werken vanuit klantperspectief, vraaggestuurd en verlenen maatwerk waar dat noodzakelijk is.

In 2017 zijn we gestart met de voorbereidingen van de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze is vanaf 25 mei 2018 van toepassing. Vanaf dat moment geldt voor de gehele Europese Unie dezelfde privacywetgeving. De Wet bescherming persoonsgegevens vervalt. Daarnaast zijn we gestart met de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). Hiermee professionaliseren we het verantwoordingsproces over informatieveiligheid.

Huisvesting
In 2017 is gekeken welke keuzes gemaakt kunnen worden in de renovatie van het gemeentehuis. We komen hierop terug in de paragraaf Bedrijfsvoering, onderdeel huisvesting.