Streefwaarden

Dit waren we van plan

Dit hebben we behaald

  1. Optimalisatie van digitale dienstverlening met als uitgangspunten Digitaal 2017 en de Digi Toegankelijkheidseisen.

1. Digitale dienstverlening is in 2017 verder geoptimaliseerd. De gebruiksvriendelijkheid is bovendien verbeterd.
De digitale producten aanvraag en vermissing gehandicapten parkeerkaart zijn gerealiseerd in 2017. Daarnaast hebben we bestaande formulieren (zoals de melding openbare ruimte) verbeterd.
Conform de notitie 'Digitaal en persoonlijk contact' bieden we producten alleen digitaal aan als er behoefte aan is en het gebruik regelmatig voorkomt.

2. Als een klant, inwoner of bedrijf een product of dienst van de gemeente digitaal aanvraagt, sturen we het antwoord of besluit ook digitaal terug. Onafhankelijk van de wijze van aanvragen werkt de gemeente intern zoveel mogelijk digitaal. Naast het stimuleren van het digitale kanaal blijven we in situaties waarin persoonlijk contact nodig, gewenst of beter is, die mogelijkheid open houden.

2. We doen dit al bij de vergunning verlening. Voorwaarde voor uitrol bij de overige processen is een technische verbetering aan onze dienstverleningssoftware (Greenvalley). Dit is vertraagd bij de leverancier. In 2018 volgt de realisatie.

3. Digitale volwassenheid voor inwoners en bedrijven is minimaal gelijk, maar bij voorkeur hoger dan gemeenten van vergelijkbare grootte (20.000-50.000 inwoners).

3. De digitale volwassenheid in Rheden is
85%. Dit percentage geeft aan in hoeverre we de meeste gebruikte producten digitaal aanbieden (voor gemeenten van vergelijkbare grootte is dit 75%). We scoren  bovengemiddeld.
De streefwaarde voor bedrijven is niet gerealiseerd (55%). Het percentage is iets lager dan bij vergelijkbare gemeenten (60%).

Prestaties

Dit waren we van plan

Dit hebben we gedaan

  1. Verder verbeteren van design en gebruiksvriendelijkheid van de website (voldoen aan aangescherpte toegankelijkheidseisen).

1. Het streven naar een toegankelijke, actuele en klant/taakgerichte website is een continue proces. De cijfers in de tabel hieronder geven aan dat het gebruik van de website opnieuw is toegenomen. De gemiddelde bezoekerstijd is opnieuw lager dan voorgaande jaren.
In 2017 heeft de leverancier (GreenValley) niet de verwachte vernieuwing gebracht. Deze volgt in het 1e kwartaal van 2018. Na de vernieuwing voeren we verbeteringen door op het gebied van design en toegankelijkheid.


Jaarcijfers website Rheden

2014

2015

2016

2017

Bezoeken

206.682 

210.040

261.716

284.332

Unieke bezoekers

127.726   

116.299

176.735

150.617

Bezochte pagina's

742.907 

691.003

735.165

788.242

Gemiddeld bekeken pagina's

3,6

3,2

2,8

2,8

Gemiddelde tijd/bezoek

2:34 min.

2:30 min

2:06 min

2:01 min


  1. Het percentage succesvol verzonden e-formulieren via de website (succesratio) is gemiddeld 70% voor alle e-formulieren. (In 2016 was de gemiddelde succesratio 65%).

2. In 2017 was het percentage succesvol verzonden formulieren ten opzichte van de  gestarte formulieren 60%. Door een aanpassing in de meetmethode kunnen we dit percentage niet vergelijken met die van 2016.
De verbetering van de melding openbare ruimte heeft gezorgd voor een hogere succesratio op dit specifieke onderdeel.

  1. Realiseren van een Koppeling aan Mijn Overheid.

3. Dit is doorgeschoven naar 2018 op basis van de beperkte behoefte bij inwoners en daardoor een andere prioritering. De verkenning en de technische voorbereidingen zijn in 2017 gestart. Een inwoner kan in 2018 de Rhedense aanvragen zien en volgen in Mijn Overheid.

  1. Onderzoek naar innovatie mogelijkheden voor klantgerichte dienstverlening (Apps, Whatsapp).

4. Het onderzoek is gereed.
WhatsApp inzetten als dienstverleningskanaal bleek een wens van de inwoners. Deze dienstverlening is in 2017 geïmplementeerd.
Tot eind 2017 zijn er ongeveer 500 contacten via dit kanaal geweest.  
Daarnaast bleek het een wens om informatie en voorlichting over terugkerende thema's (gladheid, bladruimen, jaarwisseling) op eenvoudige wijze gepresenteerd te krijgen op Facebook. Dit kan met infographics. Dit zijn  grafische weergave van informatie over een bepaald onderwerp, bestaande uit tekst en beeldmateriaal.

  1. Optimalisatie van digitale dienstverlening met als uitgangspunt o.a. Digitaal 2017.

5. Digitale dienstverlening is in 2017 verder  geoptimaliseerd. Zie de streefwaarden.

  1. Implementeren en realiseren van de uitgangspunten uit de notitie dienstverlening: Digitaal en Persoonlijk contact.

6. We stimuleren digitaal, maar we blijven persoonlijk ook beschikbaar. Deze richtlijn passen we overal toe binnen onze gemeentelijke dienstverlening.

  1. Digitaal aanvragen voor bedrijven (E-herkenning).

7. Dit is gerealiseerd voor de aangifte van overlijden door uitvaartondernemingen.