Toelichting

  • Het veiligheidsniveau wordt beïnvloed door onder andere de factor leefbaarheid, waarvan sociale kwaliteit onderdeel uitmaakt. Sociale kwaliteit gaat over de relaties tussen bewoners en eventueel andere personen in een buurt. Aspecten zijn: betrokkenheid bij de buurt, kwaliteit van sociale netwerken, de mate van informele sociale controle, e.d.
  • De sociale kwaliteit kan onder druk komen te staan door verschijnselen als woonoverlast, burengerucht, drank- en drugsoverlast, overlast van prostitutie en overlast van zwervers.
  • De mate van veiligheid wordt ook beïnvloed door het aantal misdrijven (delicten).
  • We investeren in wijken, waarbij de participatiegraad lager is dan gemiddeld.

Gebiedsgebiedsgericht werken betekent veelal faciliteren en niet per definitie als overheid aan het roer staan om vraagstukken op te lossen.

Streefwaarden

Dit waren we van plan

Dit hebben we behaald

Streefwaarden:

2015

2016

Str.w.

Incidenten overlast gestoord/overspannen persoon

Politie VNG

186

211

214

Rapportcijfer leefbaarheid in de woonbuurt

VM

7.4

7.5

Schaalscore sociale cohesie

VM

6.2

6.2

Rapportcijfer veiligheid in de buurt

VM

7.3

7.5

Burengerucht

Politie
VNG

192

210

211

Participatiebereidheid (% inw. dat zich inzet voor de buurt)

VM

23

25

2017

189

197

Prestaties

Dit waren we van plan

Dit hebben we gedaan

  1. Optimaliseren van gebiedsgericht werken

Politie, de sociale gebiedsteams en gebiedsteams leefomgeving, de consulenten werk & inkomen en toezicht en handhavers werken gebiedsgericht. Het maakt een betere koppeling mogelijk tussen gemeentelijk beleid en dat wat er lokaal speelt in een dorp/buurt.
Voorbeelden zijn: informele zorg (buren voor buren) of een groepsapp voor veiligheid. Het helpt om veiligheidsvraagstukken integraal op te pakken. Integraal betekent hierbij dat we vraagstukken vanuit verschillende beleidsvelden, zoals Wmo, Werk en inkomen, ruimte en veiligheid bekijken.
Door deze manier van werken betrekken we bewoners in de wijk, waardoor de mate van participatie stijgt en het bijdraagt bij aan de sociale kwaliteit.

In 2017 zijn door de gebiedsteams verschillende initiatieven vanuit de buurt integraal met alle partners opgepakt. De samenwerking tussen het gebiedsteam en Pak Je Kans is verder geoptimaliseerd.
Buurtpreventieteams zijn gefaciliteerd. Enkele woonoverlastsituaties zijn met bewoners en het gebiedsteam opgepakt.
De verdere optimalisering van het gebiedsgericht werken is een onderdeel van de doorontwikkeling van de organisatie. In 2017 is het inrichtingsplan vastgesteld en in 2018 wordt dit verder geïmplementeerd.

  1. Ontwikkelen van een aanpak personen met verward gedrag

In 2015 is, in opdracht van verschillende ministeries, het "aanjaagteam verwarde personen" gestart met de ontwikkeling van een aanpak voor personen met verward gedrag. Aanleiding was een aantal ernstige incidenten rond personen met verward gedrag en de jaarlijkse toename van de meldingen hierover. De urgentie is nog steeds onverminderd hoog. Dit blijkt uit het aantal incidenten van de afgelopen tijd en de voortdurende toename van meldingen rond mensen met verward gedrag bij de politie. Het college werkt een plan van aanpak, in samenwerking met in- en externe partners, verder uit in 2017.

In 2017 is ervoor gekozen om de in- en externe samenwerking vorm te laten krijgen in verschillende regionale (VGGM)- en lokale projecten.
We noemen specifiek het :
1. Project Stevige structurele begeleiding. Propersona, politie en het SGT bezoeken gezamenlijk cliënten om samenwerking te verbeteren en informatie te delen.
2. het Project Warme overdracht (van Propersona naar lokale zorg) na crisisbeoordeling. Dit is samen met de gemeente Arnhem opgepakt, maar nog niet  afgerond.

  1. Ontwikkelen van een integraal alcohol en drugsbeleid:

De problematiek rondom alcohol en drugs groeit. De analyse van Alcohol en drugsproblematiek bevestigt dit. Deze analyse is in 2016 opgesteld als voorbereiding op het beleidsvormingsproces dat in 2017 wordt uitgevoerd. De doelstellingen en streefwaarden worden verder uitgewerkt in het alcohol en drugsbeleid, wat door de raad wordt vastgesteld.

Het alcohol- en drugsbeleid is in mei 2017 vastgesteld. In 2017 is een start gemaakt met de uitvoering van het beleid. Onderdeel daarvan is voorlichting scholen en interviews met GGD en andere externe partners.