Streefwaarden

Dit waren we van plan

Dit hebben we behaald

  1. Het beheer van de openbare ruimte uitvoeren conform de kwaliteitseisen opgenomen in de kadernota.

In 2017 is wel een verschuiving ingezet van kwaliteitsbeheer (beheer o.b.v. kwaliteitsafspraken) naar het beheren op basis van assetmanagement (risicobeheer). In de beheerplannen (w.o. watertakenplan, die in januari 2018 door de raad wordt vastgesteld ) en de nieuwe kadernota openbare ruimte 2018-2022, zal dit verder worden vormgegeven.

  1. Het samen met de bewoners zorgen voor het onderhoud van de openbare ruimte waarbij we streven naar een uitbreiding van zowel groenadoptie (stand medio 2016: 250 stuks), afvalbakken (stand medio 2016: 100 stuks) als plantsoenbanken (stand medio 2016: 10 stuks) in 2017.

De adopties zijn in 2017 uitgebreid. Zie voor inhoud paragraaf kapitaalgoederen.

  1. 75% van de meldingen (MOR) is afgehandeld binnen 3 werkdagen na melding.

Ruim 75% van de meldingen wordt binnen 3 dagen in behandeling genomen en is er contact met de melder. Een aantal hiervan kan direct worden afgehandeld, een aantal wordt in overleg met de melder later uitgevoerd, dit vanwege bv levertijd materiaal en/of planning.   

  1. Door het maken van buurtplannen (Ik Buurt Mee) meer participatie tot stand brengen.

De buurtplannen zorgen voor een grote(re) betrokkenheid, maar ook de uitvoering van de daarin opgenomen projecten. Zoals al eerder gemeld zien we na een project een grote(re) bereidheid tot adoptie van een onderdeel van de openbare ruimte.

  1. Het reduceren van de rioolkosten met 13% in 2020 t.o.v. de prognose van de kostenontwikkeling, zoals in 2010 werd gehanteerd, samen met de waterketenpartners Rijn6 en Olburgen.

Samen met de waterketenpartners Rijn 6 en Olburgen worden gezamenlijk projecten uitgevoerd. Deze projecten zijn opgenomen in het watertakenplan Olburgen. Deze samenwerking leidt ertoe dat de kostenstijging van 13% onder de geprognosticeerde kostenontwikkeling (peildatum 2010) uitkomt in 2020.

Prestaties

Dit waren we van plan

Dit hebben we gedaan

  1. Het bevorderen van participatie (bewoners en partners) bij zowel aanleg als onderhoud leidt tot een grotere betrokkenheid en verantwoordelijkheid van de bewoners bij de buurt en zorgt voor een grotere sociale cohesie.

Voor de verschillende projecten maken we gebruik van bewonersparticipatie. In 2017 hebben we een aantal projecten voorbereid. Tijdens deze voorbereiding zien we een grote betrokkenheid maar ook het algemeen versus het individuele belang komt gezamenlijk met de bewoners op tafel.

  1. Het gemeentebrede communicatiemiddel “Ik Buurt mee” mede inzetten om het beheer van de openbare ruimte samen met inwoners invulling te geven.

In 2017 zijn er verschillende projecten en adopties samen met de inwoners uitgevoerd.

Een van de grotere projecten de Admiraal Helfrichlaan is voorbereid samen met bewoners. In 2018 wordt dit project uitgevoerd.  

  1. Conform de kadernota Openbare Ruimte wordt het beheer en onderhoud aan riolering, wegen, groen en spelen uitgevoerd. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen staat de verantwoording van de uitvoering van ons beheer en onderhoud.

Zie hiervoor de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen.

  1. Met het Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR) zetten wij in op een effectief en efficiënt onderhoud, door zaken zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen op het gebied van groen, wegen, riolering, trottoir, fietspaden, banken, speelvoorzieningen en dergelijke.

Het beheer is in 2017 weer verder ontwikkeld door gebruik te maken van assetmanagement. Assetmanagement dient een denk- en werkwijze voor verdere ontwikkeling van beheer naar de behoefte van deze tijd "Beheer op maat". Het biedt een frisse blik voor kritische beschouwing van de bestaande werkwijzen en organisatiecultuur. Toepassen op beheer is nadrukkelijk is nadrukkelijk geen louter technische aangelegenheid. Assetmanagement, ofwel beheer op maat, brengt ook inwoners en organisaties, waaronder de gemeente zelf, in beweging om ze te verbinden voor blijvende effectieve en efficiënte samenwerking. Succesvolle toepassing vraagt daarom ook aandacht voor de menselijke factor binnen en buiten onze organisatie. In november 2016 zijn diverse onderhoudsniveaus d.m.v. scenario's aan de raad aangeboden. De raad heeft d.m.v. een motie , een keuze gemaakt. Deze keuze was niet een van deze scenario's maar een tussenvorm. Het komt er op neer dat we rondom winkelgebieden en de verzorgings-/buurthuizen en de verbindingen hiertussen de trottoirs van laag op basisniveau brengen. Ook de verzorging (schoonhouden wegen en trottoirs van vuil en onkruid) wordt voor 50% van de openbare ruimte op een hoger niveau gebracht. Dit wordt geregeld met zowel burgerparticipatie als inzet van minimaal 50% SROI. In 2017 is hier een start meegemaakt. Voor het in 2017 contractueel aflopende onderhoudsbestek Vegen en Onkruidbestrijding zijn nieuwe afspraken gemaakt met de aannemer. De extra werkzaamheden voor verzorging om te komen tot een hoger niveau worden voor 100% d.m.v. SROI gerealiseerd (mensen afkomstig uit de gemeente Rheden).      

  1. Bij de inrichting van de openbare ruimte wordt de beeldkwaliteit en duurzaamheid zoveel als mogelijk centraal geplaatst zonder daarbij de bruikbaarheid en belangen van gebruikers uit het oog te verliezen. Bij (her)inrichtingen van de openbare ruimte inzetten op (her)gebruik van duurzame materialen en rekening houden met het veranderen van het klimaat. Inzicht krijgen in de gevolgen van klimaatverandering voor de openbare ruimte. Op basis hiervan komen tot integrale oplossingen, waarbij sociale, ruimtelijke en economische aspecten vroegtijdig op elkaar worden afgestemd.

Gemeentebreed zijn de locaties met een hoog risico waar het gaat om wateroverlast, in beeld gebracht. Voor deze locaties zijn maatregelen ontworpen (het Basisrioleringsplan 2017-2021) die vervolgens voor uitvoering zijn geprogrammeerd (Watertakenplan Olburgen 2018 t/m 2022).