Voor het bereiken van de doelstellingen van het programma, in het bijzonder de beoogde maatschappelijke effecten, heeft de gemeente Rheden zich met een aantal partijen verbonden waarin zij een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Het gaat hier om de volgende organisaties:
- Omgevingsdienst Regio Arnhem
- Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem Nijmegen City Region
- Euregio Rijn-Waal
In de paragraaf Verbonden Partijen wordt nader inzicht gegeven in de beleidsmatige en financiële betrokkenheid en risico's van de gemeente in deze organisaties.
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA), Arnhem
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA), Arnhem
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan. Gemeente Rheden heeft de uitvoering van de VTH-taken op het gebied van de Wet milieubeheer ondergebracht in ODRA. Doel van de samenwerking in deze regeling is kwaliteitsverbetering, het verhogen van de robuustheid en het efficiënter kunnen uitvoeren van deze taken.
Zeggenschap gemeente
De portefeuillehouder is lid van het Algemeen Bestuur dat bestaat uit 12 personen. Van de 100 stemmen heeft Rheden 8 stemmen. De mate van zeggenschap is regulier.
Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 5 leden. Één lid vertegenwoordigt de gemeenten Doesburg, Renkum, Rheden en Rozendaal.Programmadoelstelling
Programma 2, Doelstelling 3.1: Rheden heeft een gezonde, duurzame, schone en veilige leefomgeving.
De beleidsvoornemens
Uitvoering geven aan de VTH-taken op het gebied van milieu door middel van een dienstverleningsovereenkomst en een jaarlijks uitvoeringsprogramma.
De begroting van ODRA is de eerste vier jaren gebaseerd op inputfinanciering. Vanaf 2017 zal (stapsgewijs) worden overgegaan op een outputfinanciering.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
854
3.364
60
483
0
2017
801
3.123
-63
493
0
2018
562
970
0
477
0
2019
562
970
0
n.t.b.
n.t.b.
Risico’s
Het financiële risico bestaat daaruit, dat eventuele negatieve financiële resultaten kunnen leiden tot een hogere bijdrage. Om niet begrote kosten, die onverwachts en substantieel zijn, op te kunnen vangen, is afgelopen jaren een Algemene Reserve opgebouwd tot het maximaal toegestane bedrag van € 500.000.
De begroting van ODRA kent een aantal risico's waarvan de belangrijkste zijn:
- Risico's taakuitvoering. Hieronder verstaan we het risico van aansprakelijkstelling bij de reguliere taakuitvoering. Een groot deel van dit risico is door ODRA verzekerd.
- Afspraken dienstverleningsovereenkomsten. Met de deelnemers worden afspraken gemaakt over de dienstverlening en de informatievoorziening over en weer voor de taakuitoefening. De begroting is gebaseerd op een uniforme VTH-procesgang en de daardoor te behalen efficiencywinst. Afwijkende situaties per deelnemer kunnen de efficiencydoelstellingen onder druk zetten.
- In outputfinanciering zit een aantal risico's en kansen. De risico's zitten onder meer in afwijkingen tussen gevraagde output en de daarvoor zowel kwalitatief als kwantitatief beschikbare mensen en instrumentarium. Om deze schommelingen op te vangen heeft ODRA een (kleine) flexibele schil van personeel via inhuur derden.
- Gevolg van de outputfinanciering zal ook een door de jaren heen variabele eindafrekening van ODRA betekenen. Daarbij is het werk van ODRA deels vraaggestuurd: meer economische voorspoed, meer milieumeldingen, -aanvragen en meer toezicht.
De genoemde risico's kunnen wellicht deels binnen de begroting worden opgevangen, maar het kan zijn dat een beroep op de partners moet worden gedaan.
Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem Nijmegen City Region
Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem Nijmegen City Region
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Het gemeenschappelijk orgaan, (GO) is een regionaal afstemmingsoverleg en richt zich op verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Binnen het GO vindt afstemming plaats op de schaalgrootte van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen.
Artikel 4 van de regeling benoemt vier taken:1. Het voeren van afstemming van beleid op de domeinen wonen, mobiliteit, economie en milieu en duurzaamheid;
2. Het op strategisch niveau aansturen van Bureau Brussel;
3. Het voeren van overleg op andere domeinen, (optioneel);4. Het adviseren op de domeinen waarop het overleg plaats vindt.
Zeggenschap gemeenteBinnen het GO worden in eerste instantie een 4-tal portefeuillehouders overlegvormen ingesteld, te weten;
- Economie;
- Mobiliteit;
- Wonen;
- Milieu en Duurzaamheid.
In het portefeuillehouders overleg wordt deelgenomen door de betrokken portefeuillehouder van elk deelnemend college.
Het GO bestaat uit een bestuur waarvan het voorzitterschap bij toerbeurt wordt vervuld door de burgemeester van Arnhem en de burgemeester van Nijmegen. Zij hebben geen stem. Het college van elk der deelnemende gemeente wijst uit zijn midden een lid aan voor het GO. Besluiten binnen het GO worden bij meerderheid van stemmen genomen, daarbij geldt dat iedere gemeente één stem heeft.
Programmadoelstelling
Het GO draagt bij aan de programmadoelstelling van het Ruimtelijk Domein, te weten het verbeteren van het woon- en vestigingsklimaat voor mensen en bedrijven.
De beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij.
Het GO is een regionaal afstemmingsoverleg. Taken en bevoegdheden van de deelnemende gemeenten kunnen en worden niet overgedragen.
Financiële informatieFinancieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
65
0
2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
66
0
2018
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
65
0
2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
65
0
Voor 2018 wordt een financiële bijdrage gevraagd van € 1,50 per inwoner. Dit is inclusief de taken zoals die zijn ondergebracht in de Triple Helix samenwerking.
Risico’sHet gemeenschappelijke orgaan heeft geen rechtspersoonlijkheid. De deelnemende gemeenten zijn derhalve direct aansprakelijk voor ontstane schulden.
Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De Euregio werkt sinds 1958 aan de opbouw en versterking van grensoverschrijdende structuren. De Euregio is een openbaar lichaam naar buitenlands (Duits) recht.
Zeggenschap
De Euregioraad bestaat uit 137 vertegenwoordigers. Rheden heeft 2 vertegenwoordigers in de Euregioraad. De mate van zeggenschap is gering. Het dagelijks bestuur bestaat uit 7 leden. Burgemeester Van Wingerden-Boers was lid van het dagelijks bestuur. In verband met de komende gemeenteraadsverkiezingen is besloten om na haar aftreden deze plek niet over te laten nemen door burgemeester Van Eert. Uit de Euregioraad wordt een financiële commissie benoemd die bestaat uit 4 leden. Twee leden daarvan vertegenwoordigen de Nederlandse lidorganen. De financiële controlecommissie controleert de jaarrekening.
Programmadoelstelling
Diverse: geen eenduidig raakvlak met een individuele subdoelstelling.
De beleidsvoornemens
Gelet op de wijze waarop de Euregio Rijn/Waal het openbaar belang behartigt, is er voor de gemeente geen reden om het beleid te wijzigen.
Financiële informatieFinancieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
1.315
2.425
1
11
0
2017
1.460
2.453
145
11
0
2018
1.462
2.453
0
11
0
2019
1.464
2.453
0
11
0
De exploitatiebijdrage bedraagt in 2018 € 11.000 (2017 € 11.000).
Risico’sEr zijn geen risico's verbonden aan deze samenwerking.